Ново изследване откри, че играта на Тетрис, ретро популярна игра с напасване на блокчета, може да намали формирането на натрапчиви спомени след травмиращо събитие.
Какви са участниците?
Участниците в изследването са били претърпяли катастрофа през последните шест часа и са чакали в спешното отделение в Оксфорд, Англия. Докато са чакали, някои от тях са били окуражавани да играят Тетрис. За сравнение, останалата част от групата само е попълнила дневник на събитията, които са се случили след пристигането в болницата.
Какво показали резултатите?
Резултатите показали, че през следващата седмица тези, които са играли Тетрис, са имали с 62% по-малко натрапчиви спомени за травмиращото събитие. Техните спомени за събитието също са избледняли значително по-бързо от спомените на хората в контролната група.
“Тетрисът със сигурност отвлече ума ми по време, когато най-вероятно иначе щях да седя мрачен и да се самосъжалявам,” споделя един от участниците в изследването.
Играта влияе на спомените?
Смята се, че игрането на игра влияе на начина, по който се консолидират спомените. Изследването показва, че вероятно има “прозорец на възможността” скоро след настъпване на травматичното събитие.
Тетрис може да прекъсне процеса от преместването на събитието към областта на мозъка, където се съхраняват дълготрайните спомени.
Прости дейности като броене или решаване на кръстословици нямат същия ефект. Оказало се, че дейността трябва да е визуално ангажираща и играчът да е напълно потопен в нея. Вероятно Тетрис не е единствената игра, която може да предизвика такъв ефект.