Гергьовден (Гѐргювден, Гѐргевден, Гю̀рговден, Джу̀рджовдън)  в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец.

monsieur bobo vratsa

Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като Празникът на овчаря.

Денят на храбростта започва да се чества в Българскат армия още с нейното създаване.

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 година  от княз Александър Батенберг. По-рано, на 1 януари е учреден и военният орден“За храброст– отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 година комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастира“. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 година  с постановление № 15 на Министерски съвет.

На този ден Българската православна църква чества деня на Свети Георги-Победоносец– мъченик за християнската вяра, загинал през 303 година при управлението на римския империатор Диоклециан.

Според народния календр празникът също е важен. Там Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник. Познат е с имената Гергьо̀вден, Гѐргевден, Гю̀рговден, Гѐрги, Джу̀рджевдан, както и Хъдърлез , Едерлези и Адрелѐс, сред мюсюлмани, помаци и роми. Празникът е календарно обвързан – празнува се на 6 май и се чества във всички територии, населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща чак на Димитровден. Това разположение в празничния календар определя и изключително богатата му обредност, обхващаща всички области от стопанския и социален живот на хората. Свети Георги традиционно е схващан като повелител на пролетната влага и плодородието, защото отключва изворите и влагата, побеждавайки ламята, обхожда и наглежда полята и посевите. Той е и покровител на земеделците и най-вече на овчарите и стадата. Много древен по своя характер, днес все още няма пълно единство в мненията за произхода на този празник. Според някои автори той идва от тракийската древност, а според други есъс славянски произход. Има обаче и хипотези, че следите му се губят в далечното минало на прабългарите от Азия.

В българската традиционна духовна култура това е един от най-големите празници, по-почитан дори и от самия Великден. В редица народни песни се пее:

Хубав ден Великден
още по-хубав Гергьовден.

На този празник се извършват редица обредни практики и ритуали, целящи осигуряването на здраве за хората и плодородие на нивите и животните.

Още преди да пропеят петлите, хората отиват на някоя ливада или поляна, където се търкалят в утринната роса, защото народното вярване твърди, че по това време на годината всичко е „повито с блага роса“. Някъде само ходят боси по росата или си мият лицето и ръцете с нея, другаде и пият роса. Къпането в росата се прави от хората, за да са здрави и да не ги боли кръст през годината. Къпят се в роса и безплодни жени с вярата, че така ще станат плодовити. Друг свързан с росата обреден момент е събирането и носенето ѝ вкъщи. Вярва се, че събраната по Гергьовден роса има особена целебна сила.

Освен „къпането“ в роса се практикува и обредното къпане в реки и извори.

Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България,  отбелязван от около 180 хиляди души.Той е имен ден на носещите имената Георги, Генчо, Гергана, Гинка, Ганка, Ганя, Ганчо, Георгия и производните им имена.